Positiivinen vahvistaminen

Positiivinen vahvistaminen

Koirakoulu TaitoRekun kurssit alkavat teoriaosuudella, joissa käydään ohjaajien kanssa läpi koulutuksen peruselementtejä. Myöhemmin näitä samoja asioita syvennytään opiskelemaan sitten koulutus tilanteissa. Koulutusmuotona on positiivinen vahvistaminen. Koulutuksessa siis keskitytään onnistumisten aikaan saamiseen ja oikean käytöksen vahvistamiseen.

Toiminnan seuraukset

Toiminnalla on aina seurauksia: miellyttäviä tai vastenmielisiä(tai toiminnasta ei seuraa mitään) kumpiakin voidaan koiran ympäristössä lisätä tai vähentää.

Naksutin koulutus on positiiviseen vahvistamiseen perustuva menetelmä, jossa sovelletaan välillisen ehdollistumisen periaatteita. Menetelmä onkin tehokas juuri sen vuoksi, että naksu (tai muu singaali) kertoo koiralle täsmällisesti sen hetken kun se toimi oikein ja palkka voidaan antaa sitten perään.

Sammuttaminen

Jos koiran toiminta ei tuota mitään palautetta ja se on koiralle hyödytöntä, puhutaan sammuttamisesta. Sammuttaessa toiminta ensin kiihtyy, jos koira on aiemmin saanut vahvisteen, ja vasta sen jälkeen määrä alkaa laskea.
Kun nälkäinen pentu hyppii odottaessaan ruokakuppia, omistaja odottaa kunnes hyppely loppuu (sammuttaminen) ja laskee kupin pennulle (positiivinen vahviste). Pennun näkökulmasta hyppely on syy-yhteydessä ruokakupin poistumiseen. Hyppelyn lopettaminen tai kenties istuminen on saanut aikaiseksi ruoan. Ruokakupin poistaminen eli palkkion poistuminen (negatiivinen rankaisu) kasvattaa todennäköisyyttä pennun istumiseen ruokinnan yhteydessä.

Ajoitus, kriteeri, vahviste ja vahvistetiheys

Ajoitus on kouluttajan tärkeimpiä taitoja. Ajoittaakseen oikein on tiedettävä mitä koiralta haluaa. Palaute on tultava viimeistään käytöksen lopussa. Ja juuri tässä avuksi ”naksu”. Mitä nopeampi on kouluttajan ajoitus sitä nopeammin koira oppii.

Kriteeri määrittää käytöksen jota halutaan vahvistaa. Mietitään vaikka ”temppua” jossa koira halutaan saada koskemaan kirsulla ohjaajan kättä. Kriteereinä voisi olla silloin esim: katsoo kättä, liikkuu käden suuntaan, koskee kättä. Kriteerin nosto riippuu aina tehtävästä sekä koirasta.

Vahviste lisää todennäköisyyttä toistaa tiettyä käytöstä se on mieluisa seuraus käyttäytymisestä. Jolloin koulutuksessa ja arkielämässä kannattaa huomioida: sitä saa mitä vahvistaa!!

Vahvistetiheys tarkoittaa palkkioiden väliä. Uutta asiaa opeteltaessa palkkioiden välin tulisi olla n. 5 sekuntia. Liian pitkä vahvisteväli näkyy turhautumisena koirassa. Korkea vahvistetiheys tehostaa oppimista.

Jaksotus

Testaa, miten pitkiä sarjoja koira jaksaa. Meillä podhalanskien kanssa maksimi aika kerrallaan on 3 minuuttia, minkä jälkeen pidetään taukoa. Treenin käsitteleminen pienempinä yksiköinä on välttämätöntä, jotta koulutuksen menestyksen määrää on mahdollista havannoida. Esim: 5 toistoa – 10 s tauko – 5 toistoa – 10s tauko – 5 toistoa – 3 min tauko. Koiran väsymisen merkkejä ovat mm, haukottelu, hönkäily, raskaasti hengittäminen. Voi alkaa tarjoamaan sitä, josta on oppinut jo pois, aikaisempaa liikettä.

Koulutuksen kulku

Rakenna toiminto.
Mieti tarvittavat apuvälineet
Häivytä apuvälineet
Liitä mukaan vihje (vihje aina ennen käsimerkkiä/liikkumista—koira lukee elekieltä ensin)
Opeta koira erottelemaan vihje
Yleistä eri ympäristöihin ja siedätä häiriöihin
Ja vasta näiden kaikkien jälkeen lisätään kesto ja etäisyys.Sekunti kerrallaan ja etäisyys pikkuaskelin.

Ei muuta kuin kokeilemaan, hauskoja treeni hetkiä yhdessä valkoturkkien kanssa toivotteleepi
Mirva ja Anni